לאחרונה אישרה מועצת
מקרקעי ישראל את החלטה 1155 שהייתה תקפה החל מיום 6.7.08, ואשר החליפה את ההחלטה המקורית
979, שאף עברה את מבחן בג"ץ.
החלטה זו, כמו
קודמותיה מאפשרת לראשונה להוון את זכויות המגורים בנחלה, אם וכאשר מתקיימים תנאים
מסוימים שיפורטו. לא זאת, אף זאת ההחלטה מאפשרת לפצל זכויות מגורים מהנחלה כך שייווצר
לפחות מגרש מגורים נפרד מהנחלה.
ההחלטה קובעת כי
מדובר בהסדר וולנטרי, אך למעשה בעת העברת הזכויות לרוכש חדש (בתמורה כספית) ישלם
מוכר זכויות הנחלה "דמי רכישה" שמשמעותם היוון זכויות המגורים בנחלה.
התנאים הבסיסים
שנקבעו להצטרפות להסדר לפי סעיף 3 הם:
א.
קיומה של מפה תקפה לצרכי רישום, המגדירה את חלקות א' בכלל ואת השטח
המיועד למגורים (צהוב) בפרט. ראוי להדגיש כי במקרים רבים קיימים פערים בין המצב הפיזי בגבולות חלקות א' בין שכנים
לבין המפות שהוכנו, ולעיתים יש לפעול לתיקון המפות שהוכנו לצורכי רישום.
ב.
הסדרה של שימושים שנבנו ללא היתר או בניגוד לחוק, הסדרה שמחייבת על פי
ההחלטה תשלום בגין שימושים לא חקלאיים.
ג.
התחייבות האגודה לעובדה שחברי האגודה עומדים בתנאי תמ"א 35. ראוי לציין כי הישובים הכפריים מחויבים על פי תמ"א 35 שלא לגדול מעבר למס' היחידות שנקבע להם וכן לעמוד בצפיפות הבניה
בהתאם לאזור מגוריהם. פעילות משותפת של תנועות המשק המשפחתי ומרכז המועצות
האזוריות נעשות במטרה שתותר בנית היחידה השלישית בנחלה, כך שלמעשה ניתן יהיה לפצל
2 יחידות מגורים מהנחלה לפחות.
ככלל ראוי להדגיש כי מימוש ההחלטה על כל חלקיה מחייב קיומה של תכנית
על פי חוק התכנון והבניה.
בעקבות שיחות ודיונים שקיימו האיחוד החקלאי והגופים האחרים עם
רמ"י התקבלה החלטה 1355, המעדכנת מס'
נושאים:
א.
השטח המיועד למגורים (שטח צהוב)
ההחלטה מאפשרת שבמקומות בהם השטח המיועד למגורים קטן מ-2.5 דונם, ניתן
יהיה להגדילו בתכנית עד 2.5 דונם באזורים שהם לא אזורי עדיפות, ובתנאי שההגדלה היא
בשטח רצוף לאזור המגורים בחלקה א'. החלטה
זו פוגעת בזכויות של חברים שאין להם שטח רציף.
תנאי זה אינו הכרחי באזורי עדיפות ושם נקבע כי ההגדלה ל-2.5 דונם תעשה
"עד כמה שניתן" ברציפות לאזור המגורים הקיים.
ב.
הפחתת תשלום דמי רכישה בגין העברת זכויות שבגינה שולמו בעבר דמי הסכמה
ההחלטה המעודכנת קובעת כי בנחלה שבה שילמו דמי הסכמה בעת העברת זכויות
תינתן דמי הנחה בדמי רכישה, ובלבד שהם לא יקטנו מ-20% (במקום 33%). כן נקבע כי בכל
נחלה שבה נעשתה העברת זכויות מיום 1.1.93, התשלום של דמי הרכישה יעמדו על 20%. כל
העברת זכויות שנעשתה במועד קודם לכך, יקוזזו מתשלום דמי הרכישה 80% מדמי ההסכמה
ששולמו בגין העברת זכויות בתוספת הפרשי הצמדה בלבד.
סעיף 4.83 בהחלטה למעשה
מתעלם מהעובדה כי החלטת המועצה בדבר היוון זכויות המגורים הייתה תקפה לכל הפחות
מיום 6.7.08 (אישור בג"צ), ופעילות שנעשו בתקופה זו מחייבות את המנהל. בעיקר
מדובר על תוספת בניה, העברת זכויות שבגינם שולמו דמי הסכמה, כאשר למעשה רמ"י
היה מחויב לגבות דמי רכישה, אך לא היה ערוך לכך (המצב נכון גם ליום כתיבת המאמר).
לא זאת אף זאת, סעיף
3 בהחלטת הנהלה רמ"י מס' 3139 מיום 17.12.12 מתייחס למצבים שונים ובהם
תשלומים בגין תוספת בניה, דמי הסכמות ששולמו מיום אישור החלטה 1155.
לסיום, ראוי להתייחס
למס' היבטים בהחלטה:
א.
חשוב שכל אגודה תבחן את המפה לצרכי רישום אל מול המציאות הקיימת. אי קיומה
של מפה לצרכי רישום אינו מאפשר הצטרפות להסדר.
ב.
באגודות בהן השטח המיועד למגורים (צהוב) קטן מ-2.5 דונם ניתן להגדילו
בתכנית. יש להכין תכנית זו בהקדם.
ג.
בעלי זכויות בנחלה שמתכוונים למכור את זכויותיהם בנחלה מתבקשים לשים
לב כי רוכש הזכויות עשוי ליהנות מזכויות שלא היו קיימות עד עתה (היוון זכויות,
יחידת מגורים שלישית) ולכך יש משמעות מבחינת ערך הנחלה. מן הראוי לשקול את אופייה
של העסקה ולהיעזר בבעלי מקצוע הבקיאים בתחום האגודות החקלאיות.
ד.
החל מהחלטת מועצה 979 עובר להחלטה 1155 ועד ההחלטה הנוכחית, פעולות שנעשו
בנחלה (מכירה, תוספת בניה) מחייבות את המנהל להתחשב בתשלומים של דמי היוון ששולמו
על בנייה שמעבר ל-375 מ"ר. משמעות הדבר היא תשלומים מופחתים בגין תוספת בניה
והחובה לגבות תשלום דמי רכישה במקום דמי הסכמה. ראוי להדגיש כי קיזוז התשלומים
ייעשה בעת תשלום דמי הרכישה.
טוב יעשה בעל זכויות
אם יפעל להסדיר את משקו ולהבטיח זכויותיו אם בכוונתו ליישם את ההחלטה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה